torstai 5. heinäkuuta 2012

Tekevä oppii ja hölmö hankkii ajoissa

Jos lukijoissani löytyy raskaana olevia, tässä teille tärkeä vinkki: ÄLÄ osta mitään ennen kuin lapsi sitä todella tarvitsee, tai jos ostat, testaa se itse äläkä vain laita kaappiin odottamaan käyttäjäänsä.

Ostin puuhamaton joulukuussa, kun löysin mieleisen vaihtoehdon ja ajattelin, että onpahan sitten valmiina. Poika syntyi helmikuussa ja nyt viime aikoina, kun poika on keksinyt potkimisen hienon taidon, pääsi myös puuhamatossa oleva potkittava musiikkipaneeli vihdoin kunnolla käyttöön. Mutta kuinkas ollakaan, se ei toimi. Nooh, tottakai lähden sitten lastentarvikeliikkeeseen kyselemään, että mitäköhän tästä nappulasta pitäisi tapahtua. Myyjä esittelee heiltä mallikappaleen ja tosiaan, siinä on ominaisuus, jota meidän paneelissa ei ole. Kuten tällainen untuvikko hölmö äiti voisi kuvitella, ei reklamointi mennytkään "ihan niin kuin strömsössä". Myyjä kysyi milloin tuote on ostettu. Vastaan, että joulukuussa. Myyjän vastaus tähän on se, että ei sitä varmaan enää voi reklamoida, kun ostohetkestä on niin kauan ja hänen täytyisi myös varmistaa, kauanko tuollaisten tuotteiden tulisi kestää. Siinä vaiheessa minulla meni niin hermo: Siis eikö oikeasti lähes 100€ maksaneen lasten puuhatarvikkeen käyttöikä ole kuin tuon verran!! Kerroin myyjälle, että ei poikani ole edes syntynyt silloin, kun maton ostin, mutta myyjä vain inttää, että olisi vika täytynyt huomata.

Koska kanta-asiakaskorttini oli jäänyt kotiin, emmekä pystyneet sitä kautta varmistamaan ostopäivää, sovimme, että soitan kotoa korttini numeron. Soittaessani myyjä toteaa, että hän oli varmistanut, että ei voi enää reklamoida, vaan reklamaatio olisi pitänyt tehdä kuukauden kuluttua ostosta! Eli ilmeisesti minun olisi pitänyt kasata puuhamatto olohuoneen lattialla ja makoilla siellä itse paneelia potkimassa vauva vielä tukevasti mahanahan sisäpuolella...

Tällä hetkellä tilanne on se, että liike on pessyt kätensä jutusta mutta otin yhteyttä maahantuojaan. Vaikken ikinä saisi uutta paneelia, pärjään kyllä, mutta tuo periaate niin tökkii vastaan. Eli tuote olisi testattava heti ostohetken jälkeen ja lasten tarvikkeiden ei tarvitse kestää kuin muutaman kuukauden käyttöä (meillä tosin vika on ollut jo alusta lähtien koska mitään toimintaa ei ole ollut). Mielenkiinnolla odotan, mitä maahantuoja vastaa. Voitte olla varmoja, että ystävällinen ei viestini sinne ollut. En varmasti ole ainoa, joka on ostanut raskausaikana vauvalle tuotteita, jotka päätyvät käyttöön vasta monen kuukauden kuluttua. Minäkin ostin mm. rintapumpun raskauden puolen välin paikkeilla, enkä todellakaan testannut sen toimintaa kuukauden kuluessa ostosta. Mitenköhän sekin olisi pitänyt testata, tyhjää rintaa pumpata... Huh huh ja kiukkujen kiukku!

Eli mitä tästä opimme:
a) Testaa kaikki ostamasi tuotteet kuukauden kuluessa ostosta
b) lastentarvikkeen ei voi olettaa kestävän edes puolta vuotta

2 kommenttia:

  1. vinkkinä omasta kokemuksesta-lausu sana kuluttajsuoja ja jos ei taika-sana tepsi ota yhteys kuluttajasuojaan,kyllä hoituu asia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tekisi niiiiin mieli, mutta odottelen ensin mitä maahantuoja vastaa (jos vastaa). Eihän tuo nyt oikeasti voi olla mahdollista, vai voiko...?

      Kiitokset tässä Ikean asiakaspalvelulle, joka hoiti yli vuosi sitten ostetun tuotteen reklamaation esimerkillisesti!

      Poista

Kiitos kommentistasi, mutta luen sen vielä ennen julkaisua